خبر جدید

بروکر فارکس ایرانی معتبر

ٍثبت نام

Dear Customer, We have launched Video KYC facility for New customer to open savings ac

0 تا 100 وارد شدن به مسیر صادرات و واردات

جدول مطالب

Telegram
0 تا 100 وارد شدن به مسیر صادرات و واردات

برای قرن ها صادرات و واردات اغلب با واسطه ها همراه بوده است، که بخشی از آن به دلیل مسافت طولانی طی شده و زبان های مختلف بومی است. تجارت ادویه در دهه 1400 نیز از این قاعده مستثنی نبود.

ادویه جات بسیار مورد تقاضا بود زیرا اروپایی ها یخچال نداشتند، به این معنی که مجبور بودند گوشت را با استفاده از مقادیر زیادی نمک نگهداری کنند یا گوشت نیمه گندیده را بخورند. ادویه ها طعم و بوی بد گوشت ها را پنهان می کردند.

اروپایی ها نیز از ادویه ها به عنوان دارو استفاده می کردند اما مشکل این بود که ادویه ها به سختی به دست می آمد زیرا در جنگل هایی از جهان دورتر از اروپا رشد می کردند.

سفر زمینی به سرزمین‌های غنی از ادویه‌ها دشوار بود و واسطه‌های زیادی را در این مسیر درگیر کرد. هر واسطه هزینه ای می گرفت و بنابراین قیمت ادویه را در هر نقطه افزایش می داد. در پایان سفر، قیمت ادویه 1000 درصد افزایش یافت پس به طور کلی از سال ها پیش وجود داشته است.

 

صادرات و واردات چیست؟

 

صادرات کالاها و خدماتی است که در یک کشور مبدا تولید و در کشور دیگر یا مقصد به خریداران فروخته می شود. صادرات همراه با واردات، تجارتی بین المللی را برای کسب درآمد دلاری تشکیل می دهند. کشورها به جای محدود کردن خود در مرزهای جغرافیایی، اغلب به دنبال بازارهای خارجی در سراسر جهان برای تجارت هستند که درآمد و فرصت های معاملاتی بیشتری را فراهم می کند.

کسب و کارهایی که به صادرات و واردات نیز می‌کنند به این نکته توجه دارند که ساده‌ترین راه برای مشارکت در تجارت جهانی این گزینه است، صادرات و واردات سرمایه‌گذاری کم ‌هزینه‌ تری نسبت به سایر استراتژی ‌های معاملاتی است و توقف صادرات بسیار آسان‌تر از رهایی از سایر روش‌های دیگر است. یک شریک صادراتی در قالب یک ارسال کننده یا یک شرکت مدیریت صادرات می تواند این روند را سریع تر کند.

یک شرکت مدیریت صادرات(Export Management Company) یک شرکت مستقل است که وظایفی را انجام می دهد که بخش صادرات خود یک شرکت انجام می دهد. EMC مدارک لازم را فراهم می کند، خریدارانی را برای صادرات پیدا می کند و عنوان کالا را برای صادرات مستقیم می گیرد. در ازای آن، EMC هزینه یا کمیسیونی را برای خدمات خود دریافت می کند. بیش از همه، صادرات و واردات به شرکت امکان دسترسی سریع به بازارهای جدید را می دهد.

 

صادرات و واردات چیست؟

 

قوانین و شرایط ورود به حوزه صادرات و واردات

 

در کشور عزیز مان ایران، ورود به حوزه صادرات و واردات تحت قوانین و شرایطی مشخص انجام می‌شود. برخی از اصول و قوانین مهم در این زمینه شامل موارد زیر است:

  • الزامات مربوطه به صدور مجوزها: برخی از محصولات و خدمات نیاز به مجوزهای خاصی برای صادرات دارند به عنوان مثال برخی از کالاها برای صادرات به مجوز گمرکی نیاز دارند.
  • تعیین تعرفه‌ گمرکی: بر اساس قوانین مربوطه گمرک، برای هر کالا تعرفه گمرکی مشخصی تعیین می‌شود که باید به عنوان تعرفه پرداخت شود.
  • محدودیت‌های تجاری: برخی از کالاها به دلیل محدودیت‌های تجاری مانند تحریم‌ها یا مقررات ویژه، قابلیت واردات یا صادرات ندارند و شخص باید از این کالاها اطلاعات کافی داشته باشد.
  • الزامات مالیاتی: واردات و صادرات ممکن است تحت الزامات مالیاتی خاصی قرار بگیرد که باید هزینه آن پرداخت شود.
  • الزامات نرخ ارز: در برخی موارد نرخ ارز مورد استفاده برای محاسبه و پرداخت هزینه‌های واردات یا صادرات تعیین شده است و باید رعایت شود.

به طور کلی، ورود به حوزه صادرات و واردات در ایران نیازمند رعایت قوانین و مقررات مربوطه آن است که باید با دقت بررسی شود تا مشکلی برای شما به وجود نیاورد.

برای صادرات، می‌توانید اقدام به دریافت کارت بازرگانی(Exporter Card)  کنید. این کارت از طرف اتاق بازرگانی و صنایع معتبر صادر می‌شود و به شما امکاناتی مانند اطلاعات بازار حمایت‌های مالی و اعتباری را  می دهد.

برای دریافت کارت اعتباری ابتدا باید در اتاق بازرگانی و صنایع محلی خود در خواست ثبت نام دهید و ثبت نام کنید بعد فرم های خود را پر کنید و اسناد لازم را کامل کرده و اسکن کنید ممکن است هزینه هایی برای ثبت نام و دریافت کارت نیز داشته باشید.

بعد از ارسال اسناد و پرداخت هزینه، اتاق بازرگانی اسناد را بررسی کرده و در صورت تایید، کارت بازرگانی شما صادر می‌شود و شما می توانید از آن استفاده کنید.

شما برای وارد شدن به صادرات و واردات باید یک سری از مجوز ها را داشته باشید که شامل موارد زیر است:

  • مجوز صادرات یا واردات از سازمان صنعت، معدن و تجارت
  • گواهی اصالت کالا
  • مجوز بهداشتی از وزارت بهداشت
  • مجوز کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی
  • گواهی نامه استاندارد
  • گواهینامه منشاء کالا
  • مجوز صادرات و واردات از بانک مرکزی

 

بیشتر بخوانید: کسب درآمد دلاری آسان

 

 چگونه کالاها و مقاصد مناسب برای واردات و صادرات پیدا کنیم؟

 

برای پیدا کردن کالاها و مقاصد مناسب برای صادرات و واردات در ایران، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. تحقیقات بازار: ابتدا باید بازارهای مختلف را بررسی کنید و نیازها و تقاضاهای موجود در آن ها را مشخص کنید و هر کدام که نیاز بیشتری به آن بود را انتخاب و آن را ادامه دهید.
  2. تحلیل رقبا: بررسی کنید که در حال حاضر چه کالاها و خدماتی از کشورهای دیگر وارد و صادر می‌شود و ببینید رقیب شما از چه کالاها و روش هایی استفاده می کند.
  3. ارتباط با سازمان‌های مربوطه: بهره‌مندی از اطلاعات و پشتیبانی‌های ارائه شده توسط سازمان‌های دولتی مربوط به تجارت صادرات می‌تواند کمک زیادی برای شما باشد.
  4. مشورت با کارشناسان مجرب: بهتر است با کارشناسان و مشاوران تجاری مشورت کنید تا بهترین راهکار ها و استراتژی ‌ها را برای صادرات و واردات خود انتخاب کنید.
  5. ارزیابی هزینه‌ها و منافع: قبل از شروع هرگونه فعالیت تجاری، باید هزینه‌ها و منافع مرتبط با آن را به دقت ارزیابی کنید و با علم کامل وارد آن فعالیت شوید.

با انجام این مراحل و مراحلی دیگر با دقت در انتخاب کالاها و مقاصد مناسب، می‌توانید بهترین فرصت ‌های صادرات و واردات را برای خود انتخاب و پیدا کنید.

قوانین گمرکی برای صادرات در ایران شامل مقررات مختلفی است که باید رعایت شوند. برخی از این قوانین شامل تعیین کالاهای قابل صادرات، تعیین مدارک مورد نیاز، پرداخت مالیات و عوارض، رعایت محدودیت‌ های ارزی، رعایت تعرفه‌های گمرکی است.

 

 

چگونه کالاها و مقاصد مناسب برای واردات و صادرات پیدا کنیم؟

 

قوانین مالیاتی در حوزه صادرات و واردات به چه صورت است؟

 

در حوزه Import and export در ایران، قوانین مالیاتی مناسب با نوع کالا و همچنین مقررات مالیاتی وابسته و زیر مجموعه به قوانین مالیاتی کلی کشور است. در ادامه مقاله به برخی اصول و قوانین مالیاتی مرتبط با صادرات و واردات در ایران عزیزمان اشاره می‌کنیم:

  • مالیات بر ارزش افزوده

در واردات، مالیات بر ارزش افزوده بر اساس ارزش کالاها و خدمات وارد شده محاسبه می‌شود و در صادرات معافیت از مالیات بر ارزش افزوده برای کالاها و خدمات صادر شده وجود دارد.

  • مالیات بر درآمد

درآمد حاصل از فعالیت‌های صادراتی و وارداتی نیز تحت مالیات بر درآمد قرار می‌گیرد.

  • مالیات بر معاملات

برخی از معاملات مرتبط با صادرات و واردات نیز ممکن است تحت مالیات بر معاملات قرار گیرند.

  • مالیات بر مساعدت‌ ها و حمایت‌ ها

برخی از حمایت ‌ها و مساعدت ‌های مالیاتی ممکن است برای فعالیت‌های صادراتی و وارداتی در نظر گرفته شود.

مدنظر داشته باشید که قوانین مالیاتی ممکن است دوره‌ای تغییر کنند و بیشترین اطلاعات به روز رسانی شده را از منابع رسمی یا مشاوران مالیاتی معتبر بدست آورید.

صادرات و واردات موجب ورود ارز به کشور ایران می شود و اقتصاد را رونق می دهد، فعالیت های صادراتی معمولا از دادن مالیات معاف می شوند با توجه به قانون 141 درآمد به دست آوری شده از صادرات و واردات معاف از مالیات می شود اما در مواد خام این موضوع 20 درصد کم شده و کاهش پیدا می کند.

 

ای پلنت بروکرز | بروکر فارکس

 

بیشتر بخوانید: چالش های کسب درآمد دلاری

 

مزایا و ریسک های حوزه صادرات و واردات

 

مزایای ورود به این حوزه شامل دسترسی به بازارهای خارجی (امکان دسترسی به بازارهای جهانی و افزایش فروش محصولات ایرانی) و افزایش درآمد (افزایش درآمد کشور از طریق صادرات محصولات و خدمات به کشورهای دیگر) و انتقال تکنولوژی (امکان انتقال تکنولوژی‌های پیشرفته از کشورهای دیگر به ایران از طریق واردات) و تنوع تجاری (افزایش تنوع محصولات و خدمات در بازار داخلی از طریق واردات) است.

ریسک های ورود به این حوزه نیز شامل نوسانات نرخ ارز (تغییرات ناپیوسته در نرخ ارز می‌تواند بر صادرات و واردات تأثیر منفی بگذارد) و تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری (تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری می‌توانند روند صادرات و واردات را مختل کنند) و ریسک سیاسی (تغییرات در سیاست‌های داخلی و خارجی می‌توانند بر تجارت خارجی تأثیر گذاشته و ریسک‌های اجتماعی و سیاسی ایجاد کنند) و رقابت بین‌المللی (رقابت با شرکای بین‌المللی می‌تواند بر صادرات و واردات تأثیر گذارد و رقابت‌پذیری محصولات را به چالش بکشد) باشد.

به منظور کاهش ریسک، استفاده از ابزارهای مدیریت ریسک، تحقیقات بازار، توسعه شبک ه‌های تجاری و انجام مذاکرات موثر با شرکای تجاری توصیه می‌شود.

 

مزایا و ریسک های حوزه صادرات و واردات

 

جمع بندی

 

صادرات کالایی است که در داخل تولید می شود اما به مصرف کننده خارج از کشور فروخته می شود. با توجه به محدودیت های منابع، سیاست های اقتصادی و استراتژی های تولید هر کشور، گاهی اوقات برای کشورها منطقی تر است که کالاها را به عنوان درآمد به فروش برسانند به جای نگهداری برای مصرف.